15 april: sista ansökningsdag

Ja alla vet väl vad det är för dag idag; 15 april och sista ansökningsdag till högskolan. Och eftersom jag som så många andra velat fram och tillbaka mellan utbildningarna och först igår kväll fick nån rätsida på det hela så sitter jag här som ett fån när studera.nu kraschar hela tiden. Gah, varför ska alla vara ute i sista minuten!? :P (den som sa det ...)

Anyways, många blir nog lite förvånade när jag säger att mitt 1:a hands val är: Civilingenjör. Det är ju dom som inte gör nånting och får en massa pengar för det, hahaha. Nej skämt å sido. Efter att pappa (bland annat, Alle får ta åt sig lite också) kört en massiv övertalningskampanj att jag inte skulle bli lärare så började jag till slut lyssna på hans argument och god dammit om han inte hade lite rätt ändå. Så det som då fick rankning nr 1 i min hjärna var fastighetsmäklare. Fråga mig inte varför egentligen men det verkar vara ett intressant och omväxlande yrke. Och sen hade jag faktiskt en civilingejörsutbildnng på min tänkbart-lista också, nämligen civilingenjör i lantmäteri (vadå för nåt sa du, tänkte jag första gången jag såg ordet lantmäteri). För detta låter väl inte så dumt:

En civilingenjör i lantmäteri skapar fastigheter och utvecklar system för fastighetsinformation. Framställning av kartor, värdering och förvaltning av fastigheter, och utbyggnad av tätorter är exempel på arbetsuppgifter. Arbetsmarknaden är mycket ljus, för närvarande med den lägsta arbetslösheten bland alla civilingenjörer. Utbildningen är mångsidig och färdigutbildade är attraktiva inom många arbetsområden. En del arbetar utomlands. Arbete inom den privata sektorn är idag lika vanligt som arbete i stat och kommun.
Lantmäteri är utmärkt för dig som vill läsa såväl teknik, juridik som ekonomi. I samhällsbyggandet utgör marken och dess indelning i fastigheter en bas för din lantmäteriuppgift.  (........)

Sen finns det en rad inriktningar och denna låter mest lockande just nu:

Fastighetsekonomi attraherar många studenter. Du lär dig om fastighetsmarknaden, hur du värderar och förvaltar fastigheter. Vilken är den bästa lösningen? Riva och bygga nytt, renovera eller finns det ett tredje alternativ? Kanske präglas din lösning av miljötänkande samtidigt som den också måste vara ekonomiskt försvarbar. Du kan komplettera med en kurs i fastighetsförmedling för att även få behörighet som mäklare.

Jag kan alltså få behörighet som mäklare även på denna utbidlningen så om jag av nån anledning känner för att låta bli ett högre betalt jobb på typ Lantmäteriet eller så så har jag alltid mäklarlicensen att luta mig tillbaka mot ;) A just det förresten, kanske ska säga att mitt 2:a handsval är Fastighetsmäklare också :)

Så så är det med det mina barn. Känns faktiskt rätt bra att få användning av Matte E och Fysik B, som är behörighetskrav på ingenjörsutbildningen. Men faktum är att jag valt en av de relativt få utbildningarna jag eventuellt inte kommer in på med mitt snitt på 19,0. Det finns bara 100 platser totalt, och sen söker jag bara i Lund där de har 60 (vill inte plugga i sthlm eller luleå) varav 2/3 kommer in på betyg. Så jag är med och slåss om 40 plaster på en populär utbildning...


Kommentarer
Postat av: Johanna från Fjällbacka

Ha en underbar tisdag, titta gärna in på min blogg!

Postat av: EmmaPQ

Jag får snart krupp på studera.nu. Har suttit och försökt söka kurser i två dygn snart känns det som... Men som sagt, det var det här med att vara ute i sista minuten... :)
Ha en bra dag!

2008-04-15 @ 10:35:57
URL: http://emmapq.blogg.se
Postat av: Lollo

civilin. är ju en bra utbildning! lycka til med antagningen!

2008-04-15 @ 10:54:07
URL: http://www.confessionsbyme.blogg.se
Postat av: Melina

ha en bra tisdag

2008-04-15 @ 16:07:13
URL: http://mmelina.blogg.se
Postat av: EmmaPQ

Ja, det var skönt att de flyttade fram datumet, men nu lyckades jag faktiskt också! Så skönt att slippa tänka på det!

2008-04-15 @ 16:53:28
URL: http://emmapq.blogg.se
Postat av: Carro

fattar du vad komiskt detta är,, jag sökte in igår (klockan två på natten eftersom den jäkla hemsidan bara freekade) till just LANTMÄTERI i lund! Komiskt värre ;)

2008-04-15 @ 20:45:37
Postat av: Nickie

Carro: Seriöst?!?! Hahaha fan vad häftigt :) :)

2008-04-15 @ 21:13:12
Postat av: Lovisa

Klart du kommer att komma in, Inja o jag hejjar ju på dig o håller alla tummar o tassar o tår vi har! :D Puss

2008-04-17 @ 22:04:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback